Program for 2021

Aktivitetshuset Bernhard Adelgade 41

Bente Egedorf

Billedvæveren

Med en sølvmedalje i bagagen forlod Bente Egedorf Kunsthåndværkerskolen. Sammen med sin mand, keramikeren Bent Jørgensen, fik de bolig og startede værksteder og udstilling i Latinerkvarteret i København - i Peder Hvidtfeldts Stræde - i en tid hvor byen endnu bød på mange smuthuller for kunstens folk. Markante lærere på skolen var blevet forøget af så gode læremestre som væverne John Becker og Annette Juel samt stoftrykkeren Gudme Leth, men dermed også flere retninger at gå, så der blev trykt stof, som tekstilfirmaet Cotil tog op, vævet rumdelere og plaider til Den Permanente.
Hjemme i den kombinerede vævestue og udstilling, kunne folk gå ind fra gaden og købe hendes billedtæpper. Bente Egedorf udstillede også på Kunstnernes Efterårsudstilling og på Charlottenborgs Forårsudstilling.

Udstillingsstedet blev omdannet til Københavns første kollektivbutik "Elverhøj", som både Bente Egedorf og hendes mand indgik i. De skiftede bolig og flyttede til Bøllegården i Hårbølle på Vestmøn, hvor deres produktion fortsatte. Nu blev den gamle svenske væv afløst af en gobelinvæv, og siden da har Bente Egedorf kun vævet billedtæpper. Hun har udstillet i hele landet, senest med hele tre udstillinger i hendes barndomslandsdel Thy, og allersidst i søfartsbyen Marstal i 2020.
Mange gode ord har fulgt hendes udstillinger, således maleren Ursula Reuter Christiansen, der efter en udstilling bl.a. skrev: "Bente Egedorf har skabt tæpper, som må betegnes som en nyskabelse indenfor denne genre, det er ren og skær kunst."

VI VIL VED FERNISERUNGEN FØLGE GÆLDENDE CORONA REGLER