Udstillinger i 2020

Fernisering:
25. Januar 2020

Finn Andersen

Han kan tegne, han kan male, han kan fortælle, og så mestrer han provokationens diskrete kunst. Kunst skal ikke være dekoration, men et bidrag til at forstå hvorfor verden er fyldt med glæde og ulykke, skønhed og fornedrelse, et bidrag til virkeligheden.

Finn Andersen er født i 1942 og fik sin uddannelse som grafiker og designer på Kunsthåndværkerskolen og Grafisk Højskole i København. Design og grafik var hans hovedfokus i 1960èrne, og utallige er de plakater, frimærker og logoer som blev skabt ved hans arbejdsbord. Han har i 1980erne ladet sig inspirere af stranden og især af affaldet på stranden. Det er blevet til assemblager, der påpegede vort miljøsvineri. I 1990erne tog han pensel i hånd og har derefter malet billeder, han kalder: ”Bidrag til virkeligheden”. Billeder af mennesker og om mennesker.
Finn Andersen har en lang række udstillinger bag sig. Her kan nævnes:
Kunstindustrimuseet, Charlottenborg, K.E, Villa Aurora Møn, Kunstforeningen Møn, Rønnebæksholm, Museum-Boderne Næstved, Sommerudstillingen Masnedøfortet , Heltborg Museum Thy, Dimension i Rundetårn, Sydhavsøernes Censurerede Efterårsudstilling Nykøbing F, Kulturarkaden Vordingborg, Kunst og Kirker v/Slagelse.
Og – desuden – tegnet skriften til velkomststenene på Møn og Bogø.