Udstillinger i 2019

Arne Møller

5. oktober 2019

Arne Møller

Arne Møller er autodidakt kunstner og har ud over de kunstneriske aktiviteter arbejdet med illustrationsopgaver og undervisning.
Han udtrykker sig såvel med maleri som tegning, akvarel og pastel. Hans foretrukne motiver er landskabs- og bybilleder. Han karakteriserer selv sin stil som impressionistisk med et naturalistisk udgangspunkt.
Motiverne til de stilfærdige og følsomme malerier finder han først og fremmest i naturen, bl.a. har han udført en række billeder, der skildrer årets gang i villahaven. Arne Møller opholder sig i Nordvestjylland om sommeren, hvor han lader sig inspirere af lyset over Mors i Limfjorden.

Arne Møller, der er medlem af Billedkunstnernes Forbund, har deltaget i en lang række gruppe og kollektivudstillinger. Her kan nævnes:
Kunstnernes Efterårsudstilling 1980-81-85-87, Kunstnernes Påskeudstilling 1983-84. Kunstnernes Sommerudstilling 1981-82- 83-85, "Mors i billedet" Nykøbing Mors i 2009. "Forfald" Morsø Kunstforening i 2009. Galleri Krebsen med kunstnersammenslutningen Auror i 2017. "Annaborg" Hillerød med kunstnersammenslutningen Nybro i 2018. "Langes Magasin" Frederikssund med kunstnersammenslutningen Nybro i 2018. Nybros 30-års jubilæumsudstilling Brøndsalen i 2019.
Arne Møller har haft separatudstillinger i Galleri Pegasus, Varmegalleriet og Galleri Gammel Strand. Siden 2009 årlig separatudstilling i Galleri Nybro i København.

Grethe Tranberg

31. august 2019

Grethe Tranberg

Fortæller om sig selv: Jeg arbejdede i mange år med kunsthåndværk, men maleri og layout kom til at betyde mere og mere for mig. I dag arbejder jeg kun med maleriet og ind i mellem skulpturen
På et H.F. kursus mødte jeg billedhuggeren Sandor Pergesi, der underviste mig i layoyt og tegning. I denne periode opsøgte jeg Svend Wiig Hansen, han så på mine arbejder, hvorefter han i en kort periode vejledte mig. Under et ophold i Sydfrankrig, begyndte farverne at spille en større rolle . Jeg lagde tegning og layout til side og begyndte at male på fuld tid. Maleriet er mit liv. Farve og form betyder alt for mig. Jeg arbejder på at farven skal leve, være dyb, stoflig, vibrerende og organisk. Formen støtter farven - farven bliver til form, bliver bevægelig - leverer motiv og historie.

Grethe Tranberg har en lang række udstillinger bag sig, og har solgt til Københavns Domhus og Røtarheimid, Midvågur, Færøerne.
Hun har modtaget Eva Andersens legat fra Kvindelige kunstneres samfund 2011 og modtaget Sonarfondens Rejselegat 2008.
Er medlem af B.K.F. Billedkunstnernes Forbund, K:K:S Kvindelige Kunstneres Forbund, Kunstnersammenslutningen Mult, Åbne Atelierdøre Stevns, og Udstillingen Samart i Køge.

Mia-Nelle

13.april 2019

Mia-Nelle Drøschler

Mia-Nelle Drøschler er uddannet på kunstakademiet Goldsmiths i London i 2010. Efter seks år i England og Skotland er Mia-Nelle vendt hjem til Danmark, hvor hun nu arbejder fra sit atelier i København.
Maleri, vægmaleri, lyrik og performance er hendes medier, hvor igennem hun formidler sit indre følelsesliv i en kollektiv kontekst. Her er naturen og psykologi hendes udgangspunkt, udført i stærke farver og store formater.
Mia-Nelle har senest været aktuel med en større maleri-installation på Sophienholm, hvor hun for andet år i træk blev inviteret med som gæsteudstiller af kunstnersammenslutningen Corner. Hun er i dag fast medlem af Corner. De seneste år har Mia-Nelle desuden udstillet på gallerier i London, Edinburgh og København og har modtaget legater fra det Britiske Kunstfond (2010), Statens Kunstfond (2010, 2012, 2016) Dronning Ingrids Romerske Fond (2016, 2017) Montana Fond (2015, 2016) Dyrup (2017), Legatophold på Det Danske Institut i Rom (2017).
Siden 2011 har Mia-Nelle været fast underviser på Københavns Kunstskole, samt undervist en lang række af kunsthold på højskoler og workshops igennem Statens Kunstfond.
Gennem nåleøjet
Mia-Nelle beslutter sig for at hun vil være Goldsmith-elev. Hun forbereder sig med et forløb på Københavns Kunstskole, og hun går i gang med at komme igennem optagelsesprøvernes nåleøje: ”Man skal sende en portfolie ind på 20-30 værker, og hvis de så kan lide det, så kommer man til en samtale”.
Mia-Nelle opdagede, at hendes talent var stort nok. Hun blev optaget og flyttede til London. Det lyder enkelt, men var faktisk svært. Goldsmith er en af de mest velrenommerede kunstskoler i London, og det er kun få, der får lov til at komme ind.
Selv om Mia-Nelle Drøschler på forhånd kun kendte London, fordi hun har haft en kusine, der boede der, så faldt hun tilsyneladende godt til. Undervejs fik hun en kæreste, og sammen med ham flyttede hun til Glasgow.

Gunnar BAY

Fernisering:
26. januar 2019, kl. 11-13.

Gunnar Bay

Gunnar Bay er klassisk uddannet fra Kunstakademiets Billedkunstskoler, København, 1964-71 hos professorerne Richard Mortensen, Dan Sterup Hansen og Palle Nielsen og har udstillet et utal af steder, ligesom han har lavet flere store udsmykningsopgaver. Men ud over at være en anerkendt billedkunstner har han mange andre talenter. Han kan f.eks. spille trombone, han har også skrevet bogen ”Hav’ så - hav’ nu?” – og så har han KOL, men har lært at leve med den desværre så udbredte lungesygdom. Men det lader han sig ikke stoppe af.
Fælles for mange af Gunnar Bays livsbekræftende, farverige værker er skildringerne af momenter i et vilkårligt menneskes eller dyrs liv, der på fotografisk vis udgør et snapshot: En mand i profil iført gul kasket med stærkt grønt græs i baggrunden - måske en bonde som tager et hvil?
En næsehornsfugl - ligeledes i profil, med sit enorme, knaldorange næb, et kvindeportræt "up front" med store, rødmalede læber og solbriller, hvori en nøgen kvindefigur spejles. De mange værker kan ses i bogen.

På denne udstilling vises et udvalg af næsehornsfuglene, men primært en række værker som fokuserer på begrebsmotivet Face To Face – som refererer til de vanskeligheder og den tvivl, som der kan opstå ved at være sammen, at finde sammen og ikke mindst blive sammen. Det kan være modsætninger, der finder sammen i dialog, eller aggression.
Mød denne spændende kunstner den 26. januar. - Og der er jazzmusik på dagen!