Udstillinger i 2018

BenteBech
Fernisering:
13. oktober 2018, kl. 11-13.

Bente Bech

Med denne udstilling lægger vi op til oplevelser for børn i alle aldre. Her får vi mulighed for at se en lang række originale tegninger, fyldt med humor og livsglæde. Vi håber at se mange af vore medlemmer – og tag gerne børnene med. I udstillingsperioden er der rige muligheder for på Præstø Bibliotek at se de mange bøger Bente Bech har illustreret.

Bente Bech er uddannet på Danmarks Designskole på linjen for tegning og grafik. Efter nogle år som reklametegner, bl.a. for Lego, udkom hendes første billedbog, ”Duften i luften” – en bog helt uden ord. Bogen handler om en lille mus på jagt efter dufte. Ikke længe efter modtog hun Kulturministeriets Illustratorpris for tegningerne til Thomas Windings ”Sjuskedukken”. Siden har Bente Bech modtaget flere anerkendelser for sit arbejde, bl.a.: ”Fortællefantordenen”.
Måske det var denne orden, der åbnede Bente Bechs øjne for elefanter. Siden har hun nemlig tegnet flere bøger om og med det store fantastiske dyr – mest kendt er hendes bog: ”En elefant kom marcherende”, som blev en af de første danskproducerede følebøger. ”En elefant kom marcherende” udkom på Danmarks Radios forlag for mere end 10 år siden og står nu i mindst hvert andet børneværelse i Danmark. Bogen inspirerede hende til at lave flere, sjove, finurlige sangbøger for de mindste, og herudover har Bente Bech illustreret en lang række børnebøger for Gyldendal, Carlsen, Alvilda og Rosinante & Co.

Knud Odde
Fernisering:
8. september 2018, kl. 11-13.

Knud Odde

Knud Odde er født i 1955 og uddannet bibliotekar på Forskningsbibliotekerne (1974-78). Han har yderligere læst litteraturvidenskab på Københavns Universitet (1976-77) og marke-ret sig som komponist og bassist i bandet Sods/Sort Sol. Som kunstner er han autodidakt og debuterede i 1982 på Charlottenborgs Efterårsudstilling.

Der lurer en flertydighed i Knud Oddes billeder, men én ting er helt sikkert: man genkender dem på lang afstand. Hvad enten det drejer sig om hans malerier eller grafiske arbejder, er de kendetegnet ved det samme kraftfulde udtryk, der ikke mindst skyldes Oddes særlige vartegn: den fede, sorte kontur.
Knud Odde har udstillet i talrige sammenhænge i ind- og udland, heriblandt på Esbjerg Kunstmuseum, HEART, Kastrupgårdsamlingen, Ystad Kunstmuseum, DAC Gallery, New York, Praxis Hagen, Berlin, og på Art Cologne, Køln. Odde har modtaget flere legater og præmieringer fra Statens Kunstfond (1990, 1993, 1995, 2000, 2009) foruden Oluf Hart-manns Mindelegat (1995) og Henry Heerups legat (1995). Hans værker er bl.a. repræsente-ret på Trapholt, Vejle Kunstmuseum, Kunstindustrimuseet, Ny Carlsbergfondet og Statens Kunstfond. Herudover har han lavet udsmykninger til Rødovre Gymnasium samt plakater til Tivoli, DSB og Ringkøbing Jazzfestival for blot at nævne et udvalg. Knud Odde er medlem af Kunstnersamfundet, Billedkunstnernes Forbund og Corner (2009.
Med sin baggrund som multikunstner henter Knud Odde inspiration fra mange kanter. Med en forkærlighed for det 20. århundredes medievirkelighed, myter og ikoner krydsklipper han forskellige traditioner, tider og genrer, der bindes sammen af en gennemgående fasci-nation af den menneskelige psykes mørkere sider. Som et kulturhistorisk, men også person-ligt skæbnegalleri er hans billeder fulde af faktiske såvel som fiktive figurer fra filmen, mu-sikken og litteraturens verden.

Leif Madsen
9. juni 2018, kl. 11-13.

Leif Madsen

Leif Madsen maler realistiske billeder, der i klare farver gengiver naturens storsåede skønhed. Med en mærkbar fornemmelse for detaljer og for at skabe lys i billedet, træder små udsnit af naturen frem - en bøgeskov med et tæppe af anemoner, en kornmark eller frodige blomster, træer og buske af forskellig art. De virkelighedstro billeder udstråler ro og nærvær, men samtidig, eller i kraft af den insisterende naturalisme, dukker en følelse af fravær op, måske som en påmindelse om naturens skrøbelige vilkår i den moderne virkelighed.
Leif Madsen har været fuldtidskunstner hele sit liv, og bor i dag på landet syd for Præstø, sammen med sin kone Anette.

Leif Madsen har solgt til Statens kunstfond; Ny Carlsberg fondet; Davids Legat; Esbjerg Kunstpavillon; Vestsjællands Kunstmuseum; Nordjyllands Kunstmuseum; Esbjerg Kunstmuseum; Skive Kunstmuseum

Kirsten Bøgh

Fernisering lørdag den 27. Januar 2018, kl. 11-13.

Kirsten Bøgh

Det Fynske Kunstakademi 1991-96
BA i kunsthistorie, Københavns Universitet 2003-06

Kirsten Bøgh om sig selv:
De motiver som jeg siden akademitiden bliver ved med at vende tilbage til er blomsterbu-ketten, stillebenet og interiøret.
Buketten fordi den beskriver et stykke kultiveret natur. Noget organisk og vildt, der bliver ordnet og brugt dekorativt i den hjemlige sfære.
I stillebenet arbejder jeg med en udvidet tolkning af den vesterlandske stilleben-tradition, idet jeg bruger stillebenet i en kombination med mønstre fra persiske tæpper. På den måde arbejder jeg med det mellemrum, som strukturer fra den nære virkelighed skaber i forhold til ornamenter fra fjerne kulturer.
Når jeg arbejder med de persiske mønstre, formindsker og forstørrer jeg dem, og de bliver til organiske strukturer i malerierne. De skabelonagtige former bliver så sat sammen, så de danner en buket i nogle af malerierne. Så når jeg arbejder med buketterne er de for det meste ikke sansede buketter, men de er skabt af de forskellige mønstrer.
Når jeg arbejder med interiøret er det på samme måde med underliggende toner fra de persiske tæppemønstre. Det er det koloristiske spil og farvens lys, der udspiller sig på fla-den. Ind imellem opstår et rum, der i fraværet af menneskeskikkelsen inviterer til, at vi kan træde ind og selv indtage en plads. Andre gange står vi som tilskuere til et tableau - en uopnåelig drøm.
Jeg fascineres af at male de genstande, som vi omgiver os med. Det kan være designstolen eller den der bløde lænestol, som man kan finde hos marskandiseren.