Udstillinger i 2017

Kirsten Juvik

Fernisering lørdag den 11. november 2017, kl. 11-13.

Kirsten Juvik

Kirsten Juvik har været med på de censurerede udstillinger: Påskeudstillingen i Århus, Sommerudstillingen i Tistrup og Efterårsudstillingen, Den Frie.
Hun har deltaget i en lang række udstillinger i Danmark og i Italien hvor hun opholder sig flere måneder om året.
Blandt de mange steder man har kunnet se hendes arbejder kan nævnes: Møstings Hus, Galleri Gammel Strand, Helligåndshuset med MULT, Galleri Boulevard, Galleri 7 i Gothersgade, Æggelageret i Holbæk, SAK Svanborg, Kulturhuset Asilo di Capaccio, Capaccio Capoluogo, San Severino Festival di Arte e Poesia.
"Lige først tror man, det hele er helt ligetil. En opstilling eller noget. Men der er næsten altid et eller andet mere. Noget overraskende, noget under-fundigt eller ligefrem noget foruroligende. Ellers meget pænt.
Der var f.eks. engang et billede af en englefarvet ko med sine fluer flyvende omkring sig. Tæt på sås det tydeligt, at fluerne i virkeligheden var små sort-brogede, bevingede køer, der grinte. Eller det med en bortgemt skulptur af et par arrige englebørn i heftigt slagsmål under et bord med smilende familie-portrætter. Disse billeder er ikke med på denne udstilling. Til gengæld ser vi bl.a. et udsnit af alverdens træer, der står på kloden, en hund i et spil sudoku, et flyvende tæppe med en usædvanlig passager og en væg tapetseret med dansk smørrebrød."

Øssur Mohr

Fernisering lørdag den 6. oktober 2017, kl. 11-13.

Øssur Mohr

Øssur Mohr er en billedkunstner, som er kendt for sine abstrakte færøske landskabsbilleder malet i kraftige farver og brede penselstrøg.
Øssur Mohr har en lang række udstillinger bag sig i Danmark og på Færøerne samt i en række andre europæiske lande.
Selv synes Øssur, at han har fået en mindre romantisk opfattelse af, hvad det vil sige at være kunster. Illusionen om, at der må findes malerier, der er lette at male, er for længst røget, og selve processen er sjældent så spontan, som han gerne ville.
Men inspirationen er den samme - lysglimtene, som forsvinder lige så hurtigt, som de kommer, og han maler stadig bedst lige efter et regnskyl, mens han stadig har duften af dampende jord i næseborene.

Carin Larsen
Fernisering lørdag den 26. August 2017, kl. 11-13.

Carin Larsen

Carin Larsen er uddannet i tegning på Glyptoteket, i maleri/billedanalyse på Niels Hermann Wambergs malerskole og i fotopolymergravure hos Eli Ponsaing og Henrik Bøegh. Medlem af Billedkunstnernes Forbund og Kunstnersammenslutnigen M13.
Carin Larsen om sit arbejde: "Maskinerne – men ikke mindst mennesket bag – har helt fra begyndelsen været et hovedtema i mit arbejde. Redskaber, isenkram, udgravninger og halv-færdige konstruktioner sammen med mennesket i handlingen har relation til betragtninger over kunstens byggeplads.
I 1999 flyttede min mand og jeg fra vores bopæl og smedeværksted i Karlslunde til et husmandssted i de midtsjællandske skove. Her fandt jeg mig selv omgivet af en natur, jeg ikke tidligere havde haft del i. Med tiden fandt jeg en sammenhæng mellem disse to verdener.
Naturen har sine egne byggesten. Marker og skove er ikke upåvirkede af mennesket, maskinerne og redskaberne, så også her fandt jeg næring til mine visuelle fortællinger."
Carin Larsens værker har kunnet opleves på en lang række udstillinger i ind- og udland.

Fransk forår/Kunsthalglas

26. til 28. maj
I et samarbejde mellem Præstø Kunstforening og Støberihallernes Venner var der igen udstilling i Støberihallerne, den fjerde i rækken, med fokus på Per Hebsgårds glassamling.

Eva Carstensen
Fernisering lørdag den 20. Maj 2017, kl. 11-13.

Eva Carstensen

Eva Carstensen har i de seneste år hovedsageligt arbejdet med linoleums- og træsnit. I en billedverden med mennesker og rum som motiv, hvor linjer og former brydes, forestillinger smuldrer eller knyttes sammen og danner nye betydninger.
Eva Carstensen er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi og har læst kunsthistorie på Københavns Universitet, og har været på rejse og studieophold i Firenze, Bulgarien og Tyrkiet.
Eva hr deltaget i en lang række udstillinger, herunder Kunstnernes Efterårsudstilling, Silkeborg Bad og Rønnebæksholm.
Hun har modtaget Anne Marie Telmanyis legat for Kvindelige Kunstnere, og er medlem af Billedkunstnernes Forbund og Kvindelige Kunstneres Forbund.

Hans Helge Nielsen
Fernisering lørdag den 21. Januar 2017, kl. 11-13.
På årets første udstilling i Præstø Kunstforening vil vi blive præsenteret for billeder af Hans Helge Nielsen

Hans Helge Nielsen er tilknyttet huset i Asnæs og har arbejdet med maling, grafik, akvarel, farvekridt, cementrelief, ler og skulptur. Som maler og grafiker er hans formsprog fabulerende og farverigt. I sikre kompositioner, hvor elementerne ofte opløses i lys, luft, jord og vand og sammenstilles grafisk i et møde mellem abstrakte flader og naturalistiske fragmenter, fortælles historier om mennesker og det virkelig liv, som Hans Helge ser og registrerer det. Hans Helge ser også med øjne, som er stærkt inspireret af hans store forkærlighed for litteratur og musik. Billederne er balancerede og stærkt koloristiske og motivverdenen indeholder ofte mennesker svævende vægtløst i rummet og lyset sammen med bygninger og naturfragmenter. Et ofte mildt strejf af humor i fortællingerne gør Hans Helge til en kunstner, hvis billeder man bliver nødt til at betragte igen og igen, så man kan komme gennem den mørke, lange, danske vinter.