Udstillinger i 2015

Niels Witten

”En Præstødreng vender hjem”
Niels Witten, der er søn af Harry Hansen, tidligere overlærer og mangeårigt byrådsmedlem i Præstø, glæder sig meget til at præsentere sine billeder i sin fødeby.
At Niels i dag er en meget anerkendt kunstner, fremgår med tydelighed af præsentationen i Weilbachs Kunstnerleksikon:
”Niels Wittens billedsprog har rod i det naturalistiske portræt, parret med surrealistiske fragmenter, der pointerer hans engagement i samtidens problemer fra forurening til frem-medhad. Dette understreges også i de plakater og bøger, specielt Alle folks Sol, som W. alene eller i samarbejde med andre har skabt til bl.a. humanitære organisationer. Debut'en fandt sted sent, men blev bemærket og efterfulgt af mange udstillinger ikke mindst i kunst-foreninger. Fra 1992 har W. fået talrige bestillinger på portrætter, i hvilke han søger en næsten hyperrealistisk gengivelse. W. maler tillige symbolfyldte naturalistiske billeder med havet eller fugle som motiv.”

Niels Witten debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1984, og har siden haft en omfattende udstillingsaktivitet. Stilen er naturalistisk, og ofte med eksistentielle undertoner. Niels har endvidere arbejdet intenst med portrætmaleriet, og har portrætteret flere borgmestre samt adelige. Medlem af Billedkunstnernes Forbund siden 1985.

Udstillingen i Præstø rummer natur- og hverdagsskildringer. Malerierne kan ved første øjekast synes som umiddelbare, lettilgængelige motiver. Kigger man nærmere efter, vil man imidlertid kunne finde eksistentielle undertoner, der tager afsæt i vores store fælles kulturarv. Således vil man på udstillingen kunne se H. C. Andersen foran et af Roms mange springvand flankeret af tegneseriefigurerne Asterix og Obelisk. Hvorfor står de nu der? Rom besøges hvert år af mange hundrede tusinde turister, nogle mere kulturinteresserede end andre, men hvorfor besøger de et af Roms springvand? Er alle dele muligt?
Som beskuer kan man spørge sig selv, hvorfor ser jeg på maleriet? På den måde har mange af Niels Wittens malerier en filosofisk omlægning, beskueren der betragter figurerne.
Niels Witten formår således, med denne udstilling, at favne bredt over skaren af kunstinteresserede i et spektrum af velkendte ikoner og historiske referencer. Man kan tage vær-kerne for hvad de umiddelbart forestiller, eller man kan lade sig falde ind i dem, gå på opdagelse – ligesom H. C. Andersen vist nok gjorde i Rom.
Censurerede udstillinger (udvalgt)
Kunsternes Efterårsudstilling 1984, 1985, 1986
Charlottenborgs Forårsudstilling 1986, 1987

Roland Schneidereit
Fernisering lørdag den 19. september 2015 kl. 11-13
Sidste dag lørdag den 10. Oktober 2015

Roland Schneidereit

Roland Schneidereit er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi, og i høj grad inspireret af Arthur Køpke, Sven Dalsgaard og Wilhelm Freddie.

Roland Schneidereit, der har sit atelier i Stubbekøbing, har været med i en lang række udstillinger, her kan nævnes:
Kunstnernes Påskeudstilling, Charlottenborgs Forårsudstilling, Charlottenborgs Efterårsudstilling, Surrealisternes Charlottenborg, Nikolai Kirke, i København, Akademiet og de skønne kunster, Sophienholm.

Sidsel Brix
Fernisering lørdag den 6. juni 2015 kl. 11-13
Sidste dag lørdag den 27. juni 2015
En udstilling der henvender sig til voksne og i høj grad også til børn.

Sidsel Brix

Sidsel Brix er uddannet i visuel kommunikation fra Designskolen Kolding i 2005.
Sidsel har stiftet Galleri Baghuset, Silkeborg og er medejer af Linked ink, illustrativ identitet. Fast kunstner hos Galleri Lyrum og Art for Future.
Sidsel har illustreret nye udgaver af H.C. Andersen og Brødrene Grimm. Bøgerne er udgivet af Forlaget Globe i Danmark og England.
Bøgerne vil i forbindelse med udstillingen være præsenteret i Præstø Boghandel. Vi er meget glade for glade for, at vi på udstillingen i Bio Bernhards Baghus kan viser de originale illustrationer til disse bøger. Billederne er stillet til rådighed af Forlaget Globe.

Her er en anderledes udstilling der henvender sig både til børn og voksne, kom selv, eller tag børn og børnebørn med og gå på udstilling.

Børnegrafik

Vi synes, det er en oplagt mulighed for skolebørn at stifte bekendtskab med disse pragtfulde billeder og selv få mulighed for at prøve kræfter med at tegne. Vi kan være der tirsdag, onsdag, torsdag og fredag formiddage i uge 28. Med bord, papir og farver - et tegneværk-sted.
Vi vil trække lod blandt børnenes tegninger om en præmie, og det vil naturligvis være H.C. Andersen eller Grimms Eventyr.
På udstillingen vil der være mulighed for at købe originale tegninger, tryk og herlige post-kort.

Fransk Forår i Præstø
og igen i år var Støberihallernes Venner klar med en udstilling i de gamle haller.
I år var der tale om en mega aktivitet med graffitimalere, der fredag og lørdag arbejdede på hallens vægge. I hallen vistes også en lang række lærreder, bemalet i blandet teknik af kendte kunstnere, arbejder der ikke har været vist før.
Hallerne vaar åbne for publikum under Fransk Forår 15.-17. maj 2015.

Se prospekt: Støberihallerne

Hildegun Martinsen Jones

Billederne er nye og er lavet i en serie af kunstneren Hildegun Martinsen Jones, der kalder denne udstilling "Forskellige Ligheder".
Fernisering lørdag den 7. marts 2015 kl. 11-13.

Hun har arbejdet med kunst hele sit voksne liv, og hun er meget tidligt blevet optaget af mulighederne i tekstiler. Det har fået hende til at gennemgå en uddannelse i vævning, og hun har et stort antal vævede værker bag sig. Hun er dog i vidt omfang gledet over i at lave sine værker på brugt, udvasket linned, som hun maler på med pensler og alt forhåndenværende - klude, spartler o.m.m. Hun forklarer, at vævningen ikke er en særlig spontan kunstart, den kræver planlægning, opsætning af væv og planer igen. De malede tekstilbilleder giver der-imod meget friere rammer, som spiller sammen med eksperimenter og inspiration.

Der er masser af natur i billederne. Der er ofte bygninger med præg af beboelse, fx lys. De er ikke abstrakte men heller ikke figurative. De giver små hint til beskuerens forestillingsev-ne/fantasi. I billedernes grafiske udtryk aner man kunstnerens baggrund som væver.
Kunstneren, der bor 20 km nord for Karlstad i Sverige, kommer til ferniseringen og vil selv fortælle om sine billeder.

Susanne Pedersen

Fernisering lørdag den 17. januar kl. 11.00-13.00
"At se på et billede af Susanne Pedersen er som at betragte verden gennem en rude, der er slået i tusind stykker. Eller måske er det omvendt og det er verden selv, der er splintret? Samtidig forekommer det helt sært realistisk, for selvom vi ikke ligefrem ser vores omgivelser i denne facon til hverdag, så er det alligevel ofte sådan, vi savner og ikke mindst erindrer dem.
Man kan således finde sig sin egen historie, fortælling eller erindring, der hver især virker velkendte, men som til sammen skaber en atmosfære af dynamisk kaos. Alting udspejler sig på adskillige planer, mens blikket som et kalejdoskop kastes rundt mellem det fjerne, det hjemlige og det offentlige rum, det velkendte og det absolut ukendte.
Med andre ord bombarderes man af sanseindtryk og overvældes af omgivelsernes tilstedeværelse – også selv om de kun er tegnet i kontur.” (Trine Ross)

Susanne Pedersen er uddannet på Skolen for Brugskunst (Danmarks Designskole), og er medlem af Billedkunsternes Forbund, Kvindelige Kunstneres Samfund og Sommerudstillin-gen Masnedø.
Hun har deltaget på en lang række censurerede udstillinger,
- KE - Kunstnernes Efterårsudstilling 2014
- KS - Kunstnernes Sommerudstilling 1987, 2009, 2010 og 2011
- KP - Kunstnernes Påskeudstilling 1988 og 2014