Udstillinger i 2013

Mona Precht

Fernisering lørdag den 9. november i Aktivitetshuset Bernhard

Se en historie
Mona Precht maler oftest i serier, figurativt og i jordfarver. Bearbejdede, genkendelige motiver og figurer, som fortæller en historie. Eller en let genkendelig situation, som ofte sætter tanker og fantasi i gang – lidt spændende og uforudsigeligt, ofte også lidt mystik.

Billy Sjur Ohlsen

Fernisering lørdag den 5. oktober
Sidste dag er lørdag d. 26. oktober

At miste forholdet til naturen, er at miste sig selv
At male er ikke bare at skildre og gengive motiverne, som de ses og opleves med det blotte øje, men også at trænge ind bag det synlige ydre og fornemme de mage og dybe og intense lag: Hvor sindets kræfter stikker frem og gror, og afsætter de spor, som i det færdige billede udgør de kunstneriske kvaliteter.

Willy Døssing

Fernisering lørdag den 11. maj 2013

Med sin uregerlige grå frisure, på cykel og i blå maosko, sådan kendte vi ham. Han var en del af bybilledet i Præstø. Og vi er så heldige, at han stadig udgør en del af bybilledet. En gavl i Adelgade bærer et af hans billeder. Willy Døssing er død, men han lever iblandt os. Og hos mange lever han meget tæt, fordi de er så heldige at have et af hans billeder på væggen.

Han var fra Roskilde. 15 år gammel stak han til USA, hvor han mødte hele registreret fra børsbaroner til landevejens sønner. Ti år senere stod han pludselig hjemme hos sine forældre, der ikke havde hørt et suk fra ham gennem alle årerne.

Willy blev marinesoldat. Han kom ind til politiet under krigen og endte i Vestre Fængsel, hvor han tilbragte flere måneder. Så kom han til kriminalpolitiet, kom til FN-styrken på Cypern og deltog i påskemarchen - anti-atom-marchen fra Holbæk til København i 1961. Kolleger fra PET fotograferede rebellen, der blev forsat til Præstø. Det var ikke godt for de kriminelle.

I Præstø blev den inkarnerede socialdemokrat på et tidspunkt medlem af byrådet, der nød godt af han kulturelle sindelag. For nok var han kriminalassistent, men han var først of sidst maler. Som ung boede han tæt på Henry Heerup i Valby, og hele slænget omkring Cobra-gruppen blev hans omgangskreds. Cobra er en malermåde, intet andet. Alt andet er pis." sagde han til Præstø Avis, forud for sin 75 års fødselsdag.

Willy Døssing brugte sine øjne som kriminalbetjent, men så sandelig også som maler. Han registrerede den nye købmands nye røde ruder, og de forskellige farvede huses vandrette linjer oplevede han i samspil med træernes lodrette silhuetter. Hjemme i atelieret på Snaphanevej blev indtrykkene omsat i den enkle farveholdning, der var hans. Gult sammen med grønt og blåt, hvidt sammen med varm brun-sort, rød sammen med okker og grøn. Køligt mod varmt. Han abstraherede i sit formsprog. men huse og træer, fugle, marker og vand skinner igennem som en ledetråd til oplevelsen af hans budskab. Han formåede at trække overflødige detaljer fra og kun beskæftige sig med det væsentlige: formen og farven. Enkelthed.

Denis Virlogeux

Fernisering lørdag den 9. marts 2013

Denis Virlogeux der er medlem af Billedkunstnernes Forbund og Société des Artistes Français, er født i Frankrig i 1948 og bor og maler i Danmark siden 1979, samtidigt med at han underviser på Det Kongelige Danske Kunstaka-demi, Designskolen. Hans arbejde veksler mellem et koloristisk udtryk og en neoklassisk symbo-lisme, for hvilken han er anført i Gerhard Habartas verdensleksikon af fanta-stisk, surrealistisk og symbolistisk kunst. Han er repræsenteret i offentlige samlinger bl.a. KØS (Museum Køge Skitse-samling), Stevns Kommune, Storstrøm Amts Kunstfond og Fond Artistique des Pays de la Loire, Frankrig.
Kunstforeningen udstiller et udsnit både af Virlogeux´ koloristiske værker og klassiske værker.

Claudio Bannwart

Præstø Kunstforening viser fra den 19. januar værker af Claudio Bannwart.

Den schweizisk fødte kunstner har boet i Danmark siden 1975.
Claudio Bannwart er uddannet som kunsthåndværker i Schweiz 1968-1972 og på Århus Kunstakademis Grafikafdeling 1975-1980. Medstifter af og underviser på "Grafisk Skole" i Århus 1979-1989.
Claudio Bannwart, der er bosat på Møn, har ofte været med på Masnedø fortets årlige udstillinger, og har været repræsenteret på en lang række udstillinger i ind og udland.