Udstillinger i 2010

Hussein Tai

Fernissage lørdag den 2. oktober kl. 11.00-13.00, 2010

På efterårets første udstilling glæder vi os til at kunne præsentere Hussein Tai, der er uddannet på kunstakademiet i Bagdad og siden 2001 bosat i Danmark.
Hussein Tai siger selv om sine malerier "måden naturen påvirker overflader, vægge, klipper, skilte, sen etc. får mig til at føle oldtiden og den tidsalder som er gået. Det får mig til at søge tilbage og i hukommelsen (dagdrømme), at genskabe disse fortryllende tegninger og abstrakte symboler og figurtegnet på sumeriske segl og tavler, det bringer mig tilbage til jordfarverne og den magiske fantasiverden."
Værker af Hussein Tai er bl. a. erhvervet af The Jordan Gallery of Fine Arts: The Ministry of Culture, Jordan; Museum of Modern Arts, Bagdad, Irak; Museum of Modern Art, Libyen; Central Library of Tripoli, Libyen: Den Danske Bank; Herning Kommune. Hussein Tai modtog i 2007 Erik Hoffmeyers Legat (Den Dan-ske Nationalbank).

Lisbet Olrik

Fernisering lørdag den 6. november kl. 11.00-13.00
I november 2010 ser vi frem til at kunne vise billeder af Lisbet Olrik, som er en alsidig kunstner der arbejder med maleri, grafik og tegning. Lisbet er uddannet på det Kgl. Danske Kunstakademi, maler- og grafiskskole.
Lisbet Olrik ser som sine vigtigste udstillinger:
Kunstnernes Efterårsudstilling 1960, Grønningen 1961. Sporten i Kunsten, Brandts Klædefabrik og Esbjerg Kunstmuseum, 1983. Stokrosebanden i Pakhuset, 1977-2008. Færøernes Kunstmuseum 2000. Galleri Trap.

Udsmykninger af Lisbet Olrik kan bl. a. ses i Nykøbing Sj. Badmintonhal, Asnæs Svømmeklub, Næstved Gymnasium og Flensborg Idrætshal. Bla

Berta Moltke

Fernissage fredag den 12. marts kl. 15-17
Ved ferniseringen den 12. marts vil kunstneren Berta Moltke være til stede. Vi ser frem til at se mange af foreningens medlemmer og andre interesserede. Bio Bernhards Baghus

GRAFIK I PRÆSTØ
Vi kunne i 2009 udstille ætsninger af Johanne Foss, og vi glæder os til i det nye år at kunne præsentere: BERTA MOLTKE Med stor stædighed har Berta Moltke i atelieret med ætsenål, kobberplader, syre og egen trykpresse udforsket grafikkens store muligheder både teknisk og kunstnerisk. Støt og roligt har hun arbejdet sig frem mod at blive en grafiker af stort format med en produktion bag sig, som vidner om en kunstnerisk spændvidde og evne til at fordybe sig i en verden fuld af såvel saglighed som poesi og ånd.

Berta Moltke har i det sidste tiår bl.a. udstillet følgende steder:
2001 Fåborg Kunstmuseum
2002 Kastrupgårdsamlingen
2003 Handelshøjskolen i København
2004 Galleri 5. Middelfart
2006 Udenrigsministeriet
2007 Stiftsmuseet i Maribo
2008 Byggeriets Hus Frederiksberg
2009 Galleri Gamle Staden i Landskrona
Berta Moltke er en sand seer, der på papiret eller lærredet formår at afdække en rigdom af forskellige kulturer, der drager os - hendes beskuere - ind i et uendeligt univers.
Teksten er fra katalog udgivet i forbindelse med en udstilling i Galleri Gamle Staden i Lanskrona.

Berta Moltke er repræsenteret med værker på en lang række danske og udenlandske kunstmuseer, bl.a. Århus Kunstmuseum, Moderna Museet i Stockholm, Contemporary Graphic Museum i Cairo.