Udstillinger i 2008

Ronald Burns

Udstiller 7. nov. til 6. dec. 2008 i Bernhards Baghus
Her i jubilæumsåret er det lykkedes at få maleren og tegneren Ronald Burns til Præstø Kunstforening.

Mange af Ronald Burns malerier og tegninger gengiver blomster, menneskefigurer og landskaber med linjer til det surreastiske. Værkerne er fyldt med symboler, og man kan bruge timer til at beskue hans værker og finde undertoner i hans billeder.
For fantasien må siges at have haft frit spil i hans malerpensel. Bemalede køer, masker, trolde, mystiske væsener, og blomster i alle former skildrer han på et levende og underfundigt måde.
Det amerikansk klingende navn skyldes hans amerikanske baggrunde. Han er født i USA i 1942 men har boet i Danmark igennem 44 år. Siden 1972 har han været medlem af kunstnersammenslutningen Grønningen.

Poul Erik Nielsen

Udstiller 6. til 27. september 2008 i Bernhards Baghus

Poul Erik Nielsen der er en autodidakt kunstner blev valgt til Årets Grafiker i Vestsjællands Amtskommune 1991. Medlem af Billedkunsternes forbund, Danske Grafikere, Huset i Asnæs og Kunstnersammenslutningen Ovalen 1983-2009

Helle Christiansen

Udstiller 17.maj-7.juni Bernhards Baghus
Helle, som bor på Bogø, er medlem af BKF, billedkunstnernes fagforening og Huskunstnerordningen region Storstrøm.

Hendes kunstneriske baggrund er:
Grundskoleuddannelse 12 år på Vidar skolen, Gentofte Grundkursus hos Ulrik Hoff Akademisk uddannelse på Akademiet for de skønne kunster i Firenze, Italien Erasmus stipendium fra EU ved universitetet i Granada
Om hende kunstneriske udtryk siges:
Malerier er gyldne kaffekander, gråbenede får, gamle skippere, stjerner og hunde. Solen samlet i en princesses ansigt. Alt det danske er der, og det italinske bybillede afspejles i "spidse skosnuder, som nære lamper lyser værkerne, på alle mine vælder, med guldfingre og hyrdestøv". Værkerne udtrykker det nære og det underliggende, i en dans gennem skyer og verdener i eventyret, østen for solen og vesten for månen i portrætterne ses det arketypiske og det individuelle, og det, der kunne være.
Kom selv og oplev hende.