Udstillinger i 2005

Maiken Monnerup

Maiken Monnerup har gennem en årrække stået på Præstø Kunstforenings ønskeliste for udstillere. Nu er det endelig lykkedes og der holdes fernisering lørdag den 12. november 2005, kl. 11 til 13.
Når man ser Maiken Monnerups billeder kan man forestille sig, at hun finder sin inspiration og fascination i de naturprocesser der omgiver os. Det være sig et gammelt gulvbræt i forfald, en klippevæg i efterårsfarver eller en jernplade i opløsning.
Maiken Monnerup eksperimenterer med brugte materialer, der i hendes billeder får en ny skønhed. Udstillingen i Præstø vil vise et udsnit af hendes seneste værker, ligesom der vil være eksempler fra de arrangementer hvor hun har deltaget i 2005.
Hun er uddannet på kunsthåndværkerskolen i København i 1964, og har siden afholdt en lang række udstillinger. Hun er medlem af Den internationale kunstnergruppe Riimfaxe og bor i Sandvig ved Mern.

Knud Ahrenskou

Præstø Kunstforening har den glæde her i foråret at kunne præsentere kunstneren Knud Ahrenskou i Baghuset ved Bernhard.
Knud Ahrenskou er medlem af knustnergruppen Ovalen og bosiddende i Holbæk
Knud Ahrenskou har udstillet mange steder i Danmark, herunder på Kunstnernes Efterårsudstilling 3 år i træk.
Af særlige arbejder kan nævnes gavlmaleri i Holbæk, og Irmas Kunstpose. Knud Ahrenskou billeder er præget af klare former, farver og figurer, med et dekorativt islæt.

Tove Skovly

Tove Skovly Pedersen er årets første udstiller. Udstillingen finder sted i aktivitetshuset bag Bio Bernhard.Tove Skovly Pedersen holder normalt til i Rørholmsgade i København, hvor hun har sit atelier. Tove Skovly Pedersen er født i 1947 i Danmark, og er uddannet som tekstiltekniker i Schweiz. Hun tog afgangseksamen fra Danmarks designskole i 1977 og herefter fulgte studier i design i Zimbabwe.
Tove Skovly har siden arbejdet mange steder, Sydamerika, Indien og Australien og Japan.
I 1992 startede Tove Skovly Pedersen med at male billeder. I 1994 begyndte hun så at udstille og det er blevet til rigtig mange udstillinger.
I Tove Skovly Pedersens billeder spiller landskabet den altdominerende rolle. Hendes malerier er ikke kun idylliske, snarere tværtimod, de er ofte ladet med spændinger gennem lys og mørke, liv og død, håb og undergang. Og alligevel rummer billederne stor skønhed og ro.